Kritika: Pajzán kíváncsiság
(Curiosa) A 19. század végén egy párizsi dandy szerelmi háromszögbe bonyolódik egy nőért, akinek ugyan a megkopott hírű költőért dobog a szíve, mégis a másik férfit választja, annak jobb pénzügyi helyzete miatt. A hiúságában sértett Pierre Algériába utazik, ahol megismerkedik, majd viharos kapcsolatba keveredik egy igéző helyi lánnyal, és akivel közös szenvedélyük az erotikus fotózás lesz. A századforduló züllött és szexuális szabatosságtól túlfűtött időszaka kedvez ugyan a testiségnek, de a vágyak vonzásában még nagyobb károkat okoz a féltékenység. A francia film legjobb hagyományait követő Pajzán kíváncsiság a századforduló dekadens Párizsát mutatja be, ahol a testi vágyak megismerése és kielégítése érdekében az emberek messzebbre merészkedtek, mint bármikor korábban. A film forgatókönyvét Raphaëlle Desplechin írta, aki korábban az Életem értelmei, a Micsoda nők!, a Turné, valamint a Született szülők sorozat megírásában is közreműködött. A főszerepet alakító Noémie Merlant az Egy őrült pillanat és az Emlékek őrzői filmekből lehet ismerős a magyar közönségnek, Niels Schneider az Egy ország, egy király mellett Reisz Gábor Rossz versek című filmjében is szerepelt, Benjamin Lavernhe pedig többek között az Eszeveszett esküvőben és A mélység kalandorában is játszott.
KRITIKA
Még hogy a mai fiatalok kezdték el a meztelen képek küldözgetését egymásnak!
Villányi Dániel
Egy valóban élt XIX. századi francia író, Pierre Louÿs erotikus fényképei és levelei adták Lou Jeunet első mozifilmes rendezésének alapját, amikhez aztán félig fiktív történetet kerített. A Pajzán kíváncsiság központi figurája a világ legszerencsésebb fickója: nemcsak minden szembe jövő nő le akar vele feküdni, de a párhuzamosan tartott szeretői egymással is egyből hancúrozni szeretnének, adott esetben a saját húgukat ajánlják fel neki, a legjobb barátja pedig nemcsak engedi neki, hogy dugja a feleségét, de még kéri is, hogy végighallgathassa. Ebben a filmben egy-egy újabb szexjelenet a megoldás minden újabb konfliktusra, legyen szó házasságról a nem megfelelő emberrel, féltékenységről egy szeretői kapcsolatban, vagy épp női rivalizálásról. A Pajzán kíváncsiság történetvezetése olyan, mintha egy kamaszfiú nedves álmában lennénk, amivel pláne különös élmény szembesülni úgy, hogy egy rendezőnőtől látunk egy elvileg a női főszereplő szemszögéből elmesélt filmet. A paródiába hajló cselekményért már csak azért is kár, mert a film amúgy kimondottan érzékenyen és emlékezetesen teremti meg az intim pillanatok hangulatát és a mögöttük rejtőző érzelmeket a látványosan tehetséges fiatal francia színészek segítségével. De ebben a filmben szinte csak intim pillanatok vannak, és azon kívül semmi más. Különálló erotikus pillanatfelvételek sorozataként még akár működhetne is, mozifilmként kevésbé.
Rendező: Lou Jeunet
Írta: Raphaelle Desplechin, Lou Jeunet
Zene: Arnaud Rebotini
Fényképezte: Simon Roca
Producer: Olivier Delbosc
Szereplők: Nils Schneider, Noémie Merlant, Benjamin Lavernhe, Camélia Jordana, Amira Casar
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!