Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 3 + 1    

A password will be emailed to you.

Vita & Virginia: Szerelmünk története

2019.08.08. (Vita & Virginia) A film egy szenvedélyes kapcsolat igaz történetét meséli el, mely az úttörőnek számító regényíró, Virginia Woolf (Elizabeth Debicki) valamint a nemesi származású, mindig titokzatos költő, Vita Sackville-West (Gemma Arterton) között bontakozott ki az 1920-as években. Az Ő románcuk ihlette Woolf merész és egyben lenyűgöző művét, az Orlando című regényt. Egy olyan korban járunk, ahol a nemek közti egyenlőség még szinte elképzelhetetlen volt, két nő szerelme pedig teljesen elfogadhatatlan a társadalom szemében.

KRITIKA

A film egy több mint tíz éven át tartó szerelmi viszony története, amelynek hatására világirodalmi klasszikus született, Virginia Woolf remeke, az Orlando.

Hungler Tímea

vitaandvirginia01Az 1920-as évek Londonjának egyik kedvenc társasági bulvártémája volt a híres írónők, Virginia Woolf (Elizabeth Debicki) és Vita Sackville-West (Gemma Arterton) románca. A két nő munkássága irodalmi értékét tekintve különbözőbb már nem is lehetett volna – míg Woolf megújította a XX. századi prózát, és halhatatlan remekműveket hagyott az utókorra, Sackville-West népszerű lektűríró volt, unatkozó arisztokrata, igazi botrányszerző. Hogy ez a két nő házasságaikból kikacsintva mégis egymásra talált, elsősorban Sackville-West vadászösztönének volt köszönhető, aki lényegében bekerítette, és zsákmányul ejtette intellektuális rajongása tárgyát, a nála 10 évvel idősebb, a viszony kezdetekor 40 éves, érzékeny és sebezhető Virginiát.
Chanya Button filmje Eileen Atkins 1992-es színdarabján alapul, amelyet később a Broadwayn is bemutattak. Atkins a rendezővel közösen írta a film forgatókönyvét, amely – a darabhoz hasonlóan – a két nő éveken át tartó levelezését dolgozta fel. Az egyik gond talán épp ez a filmmel – az alkotókat szemmel láthatóan jobban érdekli Woolf tagadhatatlanul csodás nyelvezete, szóvirágai és gondolatai, mint maga a szerelem. A két nő többnyire a kamerának – és nem egymásnak – mondja a másikhoz írt szenvedélyes sorait, ami igazi elidegenítő hatással bír a nézőre. Nem értjükvitaandvirginia02, de még inkább nem érezzük át igazán a vonzalmukat, miután a legjobb sorok elhangzásakor a másik még csak jelen sincs.
Hogy a monológók ne legyenek annyira gépiesek (megjegyzendő: a két színésznő mindent elkövet, hogy valamelyest ráérezzünk a karaktereikre), a leveleket különböző életképek szakítják meg (ez volna ugye maga a cselekmény). Ám ezek zömében is Virginia elmélkedik az életről, az írástechnikáról, vagy éppen reflektál a Vitához fűződő kapcsolatára.
Hogy ehhez mit tesz hozzá az, hogy a történetet anakronisztikus módon elektromos zene festi alá, és hogy időnként szürreális képeket is látunk, amelyek Virginia lelki állapotát hivatottak ábrázolni, bevallom, nem tudom.
Vita & Virginia azzal ér véget, hogy megszületik az Orlando, amely a film szerint egy „szakítós regény”, magyarán  Virginia csak úgy tudta feldolgozni, hogy Vitával véget ért a kapcsolata, hogy a szerelmüket terápiás jelleggel írássá/művészetté alakította. Chanya Button filmje szólhatna csupán az Orlando megszületésének körülményeiről, szólhatna a két nő több mint egy évtizeden át tartó szenvedélyes kapcsolatáról és a környezetük reakcióiról, szólhatna Virginia Woolf íráshoz fűződő viszonyáról, de ehelyett egyszerre igyekszik ezek mindegyikéről szólni. Sajnálatos módon épp ezért kelt olyan benyomást, mintha nem szólna igazán semmiről.

voxmeter050

110 perc, ír-brit

Rendező: Chanya Button
Írta: Eileen Atkins, Chanya Button
Zene: Isobel Waller-Bridge
Fényképezte: Carlos De Carvalho
Szereplők: Elizabeth Debicki, Gemma Arterton, Isabella Rossellini, Rupert Penry-Jones, Peter Ferdinando

Kapcsolódó cikkek:
Corpus Christi
Bontonfilm: októberi megjelenések
A sötét lovag új posztere

Kapcsolódó cikkek:

  1. A magazin: 2016. szeptember
  2. A magazin: 2015. április
  3. A magazin: 2013. július

 

Szólj hozzá!