Góliát
2019.08.08. (Goliat) Egy kis svéd iparvárosi közösségben, ahol a helyiek nagy része bűnözésből él, a 17 éves Kimmie apja drogkereskedelem miatt börtönbe kerül. A fiúra hárul a feladat, hogy gondoskodjon a megszokott életéből kibillentett család megélhetéséről. Kőkemény választás elé kerül: tovább viszi-e apja üzleti ügyeit, aki igazi férfit faragna belőle, vagy egy jobb élet reményében barátnőjével elhagyja a várost. A film a fiú felnőtté válásának brutális történetéről szól egy hagyományosan patriarchális társadalomban, a mai, változó Svédországban. A film írója és rendezője, Peter Grönlund elsősorban mai társadalmi és politikai problémákra reflektál filmjeiben. Számos díjnyertes rövidfilmje után első nagyjátékfilmjével (Drifters) az ’A’ kategóriás San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválon nyert különdíjat az elsőfilmes rendezők kategóriájában. A Góliátot hat kategóriában jelölték a Svéd Filmakadémia díjára, többek között az év svéd filmje elismerésére. A film végül négy díjat kapott, s elnyerte a legjobb színész, forgatókönyv, vágás és zene Guldbagge-díjait.
KRITIKA
Ha szegénysorsba és bűnözők közé születtél, ott is fogsz megrohadni.
Tóth Csaba
A filmipar nagyrészt sztoriarchetípusokból gazdálkodik, és ezért van az, hogy a legtöbb mozikba kerülő film története annyira ismerősnek tűnik. A filmművészetben régi bölcsesség, hogy sosem az számít igazán fontosnak, hogy mit mesélünk el, hanem az a lényeg, hogyan meséljük el azt. Így bár a Góliát sztorija – fiatal srác szeretne kitörni a családja bűnözői világából, de a família visszarántja őt a bűnbe – első ránézésre lerágott csontnak hat, nem kell rögtön leírni, ugyanis a svéd Peter Grönlund verziójában van annyi kraft, hogy másfél órán át fenntartsa a figyelmünket.
Grönlund formailag sem találja fel a spanyolviaszt: a Góliát egy egyenes vonalúan elmesélt realista sztori egy svéd iparváros perifériára szorult lakóiról, akik között rengeteg a drogos és az alkoholista, és akiknek ugyan van házuk, de a hiteltartozások miatt a behajtók már ott lihegnek a nyakukban, és az egyetlen lehetőség a pénzkeresésre az, ha az ember felcsap kisstílű drogdealernek. A kamasz Kimmie nem akar dealer lenni, de amikor kiderül, hogy az apjának pár hét múlva börtönbe kell vonulnia, rájön, hogy neki kell majd eltartania az anyját és két kistestvérét. A film nagyrészt kemény morális döntések meghozatalára alapozza a feszültségét, és bár a kezdetektől sejtjük, hová fogunk kilyukadni, Grönlund és a színészek tehetségét jelzi, hogy ettől még egészen az utolsó pillanatig izgulunk Kimmie-ért. Feloldás nincs, csak egy pofon a végén, de egy realista filmtől nem is várhattunk mást.
88 perc, svéd
Rendező: Peter Grönlund
Írta: Peter Grönlund
Fényképezte: Gösta Reiland
Szereplők: Cedomir Djordjevic, Joakim Sallquist, Sampo Sarkola, Sebastian Ljungblad, Cornelia Andersson
Kapcsolódó cikkek:
No related posts.
Szólj hozzá!