Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 8 + 7    

A password will be emailed to you.

Tőrbe ejtve

2020.01.02. (Knives Out) A milliárdos krimiírót 85. születésnapján holtan találják vidéki villájában. A partit követő napon a tett helyszínére érkezik a híres magándetektív, Benoit Blanc (Daniel Craig), akit egy titokzatos személy bérelt fel a szenzációs bűncselekmény felderítésével. Ahogy a nyomozó elkezdi felgöngyölíteni az ügyet, egyre különösebb tiktokra derít fényt. És bár az ünnepségen résztvevő családtagoknak, és a személyzetnek is megdönthetetlen alibije van, mindenkinek alapos indítéka volt a szörnyű tett elkövetésére. A vidéki magányban elszigetelt família minden tagja egyre kétségbeesettebben bizonygatja saját igazát, de Benoit Blanc egy meglepő csellel végül mégis tőrbe csalja a gyilkost. Rian Johnson (Looper – A jövő gyilkosa, Star Wars: Az utolsó Jedik) forgatókönyvíró-rendező feszült krimiije egy modern köntösbe öltöztetett klasszikus Agatha Christie-történet, ahol az utolsó pillanatig izgatottan várja a néző a mindent leleplező, és döbbent fordulatot hozó végkifejletet. A milliárdos krimiírót az Oscar-díjas Christopher Plummer alakítja, díszes családját olyan sztárok keltik életre, mint Chris Evans, az Oscar-jelölt Toni Collette, a kétszeres Golden Globe-díjas Jamie Lee Curtis, az Oscar-jelölt Michael Shannon, a Golden Globe-díjas Don Johnson, a személyzet egyik tagját Ana de Armas játssza, a neves detektív szerepében pedig Daniel Craig remekel.

OSCAR-JELÖLÉS 2020
(Legjobb eredeti forgatókönyv)

KRITIKA

Fogalmazhatnánk úgy is, hogy Rian Johnson visszatér a gyökereihez, hiszen a Beépülve is (részben) egy régimódi “whodunit”, vagy ahogyan a magyar plakát fogalmaz, “kitette”. Minden adott egy igazi, a 2010-es évek végének hangulatában megfogalmazott gyilkossági rejtélyhez – hatalmas, baljóslatú ház távol a várostól, egy bezárt szoba egy halott milliomossal, és családtagok, akik egytől egyig súlyos titkok hordozói.

Forgács W. András

knivesout01Lehet, hogy Agatha Christie már mindent kitalált, amit ebben a műfajban ki lehet, vagy érdemes, ennek ellenére a Tőrbe ejtve korántsem az az első tíz percben megfejthető fajta. Ha áttekintjük nagy vonalakban a cselekményt, Rian Johnson forgatókönyve nem forradalmasítja a krimi műfaját – amit azonban hozzátesz, mindenképpen figyelemre érdemes.
Vegyük például a szereposztást, ami egy valóra vált álomnak tűnik: Jamie Lee Curtis és Don Johnson párosan és egyenként is nagyon jók, de főleg az utóbbiról derül ki, hogy igencsak jót tettek neki az évek. Ezzel és a mostanában startoló Watchmen-sorozattal együtt mondhatjuk bátran, hogy Don Johnson reneszánsznak nézünk elébe, és a magam részéről ennek csak örülök. Michael Shannon pedig megint félelmetes – de nem úgy, ahogy várnánk.
Azonban, aki a legjobban élvezi a hacacárét, az Daniel Craig, aki ismételten az amerikai dél jellegzetes akcentusával kísérletezik. Jó látni, hogy élvezi az amerikai Poirot-szerepet: a feltűnő, drága ruhákat, az alkarnyi vastag szivarokat és azt a fajta, már-már csendőrpertu-határos jovialitást, ahogyan megpróbálja kipréselni az igazságot a többféle szinten és összeállításban knivesout02konspiráló-titkolózó családtagokból – no és Ana de Armasból, akire szó szerint hányinger jön, ha hazudnia kell.
Persze senkit nem érdekelne egy olyan film, ami pusztán a stáb és a színészek szórakoztatására fókuszál – és a Tőrbe ejtve okosan-ügyesen hajlítja-görbíti a zsáner hagyományait úgy, hogy időről időre a néző tényleg meglepődik. Stílusos mozi, amely hanyag eleganciával, játékos és gazdag vizuális- és hangi világgal kényeztet, mindezt anélkül hogy nagyon eltávolodna a realitásoktól. Mert hogy a Tőrbe ejtve igenis a ma Amerikájának görbe tükre, ahol a tehetős család tagjai marják egymást pitiáner politikai ellentétek, illetve a vélt örökség kedvéért, de azonnal összezárnak, ha kollektív érdekük ezt kívánja, bárkivel szemben. Kimondva-kimondatlanul megkapja a magáét a hisztérikus Twitter-valóság, az alt-right és a liberális oldal, de – mint az már Rian Johnsonnál megszokott – az a karakter, akivel a legtöbb időt töltjük, egy kívülálló.
És Ana de Armas, a bejáró ápolónő az, aki a milliós örökség és a gyilkossági nyomozás kellős közepén nem csak sodródik, mint bajbajutott lány, hanem igazi aktív, alakító résztvevője annak. Igazi jó találat, és a végére az is kiderül, vajon tényleg mennyit érnek a mesterdetektívek. Ha a Cluedo filmváltozata annak idején csalódáskeltő volt, akkor itt a gyógyír.

voxmeter100130 perc, amerikai

Kapcsolódó cikkek:
Mulholland Drive: A sötétség útja
Golden Globe-nyertesek
2011.09.08.- Végső állomás 5.

Kapcsolódó cikkek:

  1. A magazin: 2019. november
  2. Looper előzetes
  3. A magazin: 2018. február

 

Szólj hozzá!