Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 2 + 12    

A password will be emailed to you.

1917

2020.01.23. (1917) Javában zajlik az I. világháború, amikor két fiatal brit katonát egy lehetetlennek tűnő küldetéssel bíznak meg: az ellenséges vonalon kell áthatolniuk, hogy egy üzenetet kézbesítsenek bajtársaiknak. Egy napjuk van, hogy célhoz érjenek, különben 1600 társuk, köztük egyikük testvére is odavész. A két bátor harcos hihetetlen elszántsággal indul neki a német frontnak… Az Oscar-díjas Sam Mendes (Skyfall, Amerikai szépség) gyönyörűen fényképezett, elképesztően feszült atmoszférájú filmjének egyik különlegessége, hogy látszólag vágás nélkül kerül a nézők elé a két katona élet-halál harca, olyan érzést keltve, mintha valós időben követnék nyomon az izgalmas akciókat. Mendes az Oscar-díjas Roger Deakinst (Szárnyas fejvadász 2049, Sicario – A bérgyilkos) kérte fel az operatőri munkára, akinek erőteljes képeivel az 1917 egy felejthetetlen mozélménnyé válik minden néző számára. A főszerepekben George MacKay, Dean-Charles Chapman látható, akik mellett Benedict Cumberbatch, Colin Firth, és Mark Strong is feltűnik.

10 OSCAR-JELÖLÉS 2020
(Legjobb film; Legjobb rendező: Sam Mendes; Legjobb eredeti forgatókönyv; Legjobb fényképezés: Roger Deakins; Legjobb maszk; Legjobb látvány; Legjobb zene: Thomas Newman; Legjobb vizuális effektek; Legjobb hangkeverés; Legjobb hangvágás)

 

KRITIKA

Lenyűgöző és felkavaró utazás a háború mélyére.

Villányi Dániel

1917-01Akár díjakra váltja a sok Oscar-jelölését februárban az 1917, akár nem (néhányat jó eséllyel nyerni fog), az már most biztosnak tűnik, hogy új klasszikus született a háborús filmek műfajában. Egy olyan mozi, ami különleges élményt képes adni egy háborús történet elmesélésével, és ezt a különleges élményt olyan módon képes adni, mint korábban mások nem nagyon – az eltérő módszer miatt pedig magának az élménynek a jellege is más lesz kissé, mint amit a klasszikusoktól megszokhattunk.
Sam Mendes rendezése és a vele együtt a filmet kitaláló Roger Deakins operatőri munkája kapcsán természetesen mindenki azt emlegeti elsőként, hogy egy látszólag vágás nélküli, látszólag valós időben és egyetlen beállításban mesélő filmmel van dolgunk, ami önmagában is óriási bravúr egy nagyjátékfilmben, hát még egy akciójelenetekkel teli, sokhelyszínes háborús moziban! Az egysnittes fogalmazásmód a bravúr észlelésén felül a nézői élményt is befolyásolja, ahogyan azt tette olyan neves elődök esetében is, mint A kötél, a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje), a Victoria, vagy legutóbb az Utoya, július 22. Az egysnittes filmek (és jelenetek) kiiktatják a filmnyelv egyik legalapvetőbb eszközét, a vágást, ezzel pedig azt az érzést keltik, 1917-02hogy nem manipulálják az időt és a teret, és hogy ezzel mi a nézőtéren ugyanolyan ritmusban, ugyanolyan módon, ugyanazt éljük át, mint a szereplők. A hatás pedig hipnotikus, bevonz minket a film világába, minden egyébnél hatékonyabban hozza létre azt az illúziót, mintha ott lennénk mi is az események sűrűjében.
Mindezt elképesztően nehéz megteremteni, és az 1917 jeleneteit is 6 hónapig(!) próbálta a forgatás előtt a stáb. Persze egy film létrehozásáért végzett hatalmas erőfeszítés miatt maximum az erőfeszítés érdemel elismerést, a film nem: ott csak a végeredmény számít. De az 1917 esetében tökéletesen megvalósul az illúzió csodája: ott vagyunk tényleg az I. világháború borzalmainak közepén, minden porcikánkkal együtt küzdünk egy emberek ezreinek életét megmentő üzenet kézbesítéséért a főszereplőkkel. Az egysnittes fogalmazásmód hatása pontosan ilyen: zsigeri, nem pedig érzelmi vagy intellektuális, ugyanakkor a valós idejűsége miatt olyan komplex történetívek sem tudnak épülni benne, mint amik a nagy katarzisokhoz vezetni szoktak a filmekben. De ez itt nem is cél, itt megejtően csendes emberi pillanatok és lenyűgözően hátborzongató háborús képek között utazunk, a szemünket végig a vászonra szegezve, a lelkünket két órára Schofield őrvezetőéknek adva. Mivel pedig eközben tényleg átéljük, milyen lehetett ott lenni, az 1917-tel nem csak a háborús, de a háborúellenes filmeknek is új klasszikusa született.

voxmeter085

A végső százalék a VOX írói által adott százalékok átlaga!

119 perc, brit-amerikai

Kapcsolódó cikkek:
10.11.18.- Száguldó bomba
Vetítés: Zimmer Feri 2.
10.10.21.- Alfa és Omega 3D

Kapcsolódó cikkek:

  1. Oscar-jelölések 2020
  2. A magazin: 2020. január
  3. Kritika: Szürke senkik

 

Szólj hozzá!