Kultfilm: Poltergeist – Kopogó szellem
Poltergeist – Kopogó szellem (1982)
Steven Spielberg első produceri munkája volt a Poltergeist – Kopogó szellem, amit kis híján maga rendezett meg, de mivel a munkálatok túlságosan összeértek az E.T. – A földönkívüli forgatásával, végül az utóbbit választotta. A film hatalmas siker lett, ám sokat szerint a stábtagokat elátkozta egy vitatható döntés. (Cikkünk eredetileg a VOX mozimagazin 2015. májusi számában jelent meg.)
Tóth Csaba
Carol Anne: „Itt vannak!”
Freelingék boldog família. Hatalmas házban élnek egy idilli kertvárosban, épp medencét építenek, a férj pedig ingatlanosként a legsikeresebbek közé tartozik. Az első jel, hogy valami mégsincs rendben, a kisebbik lányuk felől érkezik, aki alvajáró lesz, és a családi tévéhez beszél. Ezután a konyhai székek mozdulnak meg, de ha ennyiben maradna a dolog, azzal Freelingék boldogan kiegyeznének. Amikor a paranormális jelenségek már konkrétan a család életére törnek, szakemberhez fordulnak segítségért.
A filmről
Steve: „Te rohadék! Elvitted a temetőt, de itt hagytad a holttesteket, igaz? Te szemétláda, itt hagytad a tetemeket, és csak a sírköveket költöztetted át! Csak a sírköveket költöztetted át! Miért? Miért?”
Steven Spielberg egy újságcikkben olvasott egy denveri lakóparkról, amit egy temetőre építettek még a 20. század elején. A városnak építkezés közben elfogyott a pénze, ezért úgy próbáltak meg spórolni, hogy csak a sírköveket költöztették át, a testeket pedig egyszerűen az új alapzatok alatt hagyták. A környékről rengeteg kísértethistóriát hallani. Amikor Spielberg felvázolta az ötletét a Universal stúdiónak, azok nem kértek belőle, így jött képbe az MGM. Miután az oroszlános cég rábólintott, Spielberg sokáig a sajátjaként kezelte a filmet. Még a forgatókönyvírásban is részt vett, sőt, írói kreditje is van a stáblistán, amit elég kevés filmje mondhat el magáról. A storyboardok nagy részét is ő maga rajzolta. Annyira magáénak érezte a tervet, hogy amikor képbe jött az E.T. – A földönkívüli, először azt ajánlotta fel Tobe Hooper rendezőnek (A texasi láncfűrészes mészárlás), és csak azután mutatta meg neki a Poltergeistot, miután az E.T.-re nemet mondott.
A film kapcsán máig folyik a vita a rajongók között, hogy melyikük is rendezte igazán a filmet. Bár rendezőként Hooper neve van a stáblistán, Spielberg keze nyoma sokkal inkább látható a Poltergeiston. A fent említetteken kívül ugyanis ő castingolta a szereplőket, a saját gyerekkori rémálmaival nyomta tele a sztorit, sőt, három nap kivételével minden nap ott volt a forgatáson, ráadásul még a színészvezetésbe is besegített.
Maga a forgatás flottul zajlott, és a kislányt alakító Heather O’Rourke (majdnem Drew Barrymore játszotta a szerepet, ám végül őt inkább az E.T.-hez vitte) is profin bírta a gyűrődést. Sok nehéz jelenet közepette csak akkor akadt ki, amikor a szobájából a játékok elkezdtek a gardróbszekrény felé repülni a szélben. A kislány annyira megijedt, hogy Spielberg csak egyszer engedélyezte a felvételt. A legtöbb trükköt (a mozgó székek, a mozgó steak szelet…) láthatatlan drótokkal oldották meg, a furcsa fényhatásoknál pedig a reflektorokkal egy hatalmas akváriumot világítottak meg, és a víz által visszatükrözött fény világította be a szobát. A legveszélyesebb jelenetek a feleséget játszó JoBeth Williamsnek jutottak. Mivel a kiásott medence körül volt véve magas feszültségű vezetékekkel, a színésznő nem volt hajlandó bemászni, mert attól félt, agyoncsapja az áram. Spielberg végül maga mászott be, és biztosította a színésznőt, hogy ha baj lesz, mindketten meghalnak, és ez a trükk hatásosnak bizonyult. A furcsa az egészben, hogy nem is ettől kellett félniük. A stáb a jelenetben kellékcsontvázak helyett igaziakat használt, mert azokat olcsóbban tudtak szerezni, de erről a színésznőt is csak utólag értesítették. Sokak szerint ennek köszönhető a színészeket sújtó átok, ami több halálesethez vezetett az évek során (lásd a Karrierek bekezdést).
Filmtörténeti szerep
Természetesen nem a Poltergeist volt a filmtörténet első kísértetházas horrorja, viszont az egyike volt az elsőknek, melyben a szellemek az ódon kastélyokból a kertvárosokba költöztek. Megszámolni is lehetetlen, hogy 1982 óta hány olyan filmet láttunk, amiben gyerekeket rabolnak el/szállnak meg a szellemek/démonok az amerikai kertvárosban, majd jön segíteni egy, vagy több szelleműző (Démonok között, Insidious, Parajelenségek…), és ez a hullám kétségtelenül magyarázható a Poltergeist hatalmas sikerével.
Karrierek helyett tragédiák
– A Freeling család nagyobbik, már tinédzser lányát Dominique Dunne játszotta, akinek ez volt az egyetlen mozifilmes szerepe. A premiert még megélte, ám néhány hónappal később az expasija megfojtotta őt. Csak 22 éves volt.
– Még az övénél is szomorúbb sztori volt a szőke kislányt alakító Heather O’Rourke-é, aki még további két Poltergeist folytatásban játszott, és az iskolában mintatanulónak számított. Tizenkét éves korában, 1988-ban egyszer csak rosszul lett, mentőt hívtak hozzá, majd a kórházban hirtelen szívleállás következtében meghalt.
– Tobe Hooper három évvel később még megcsinálta az Életerő című kultfilmet, aztán örökre elsüllyedt a ZS-filmek mocsarában.
– Az éjszaka sistergő tévé és az elé ülő szőke kislány képe.
– A fa betör a gyerekszobába.
– A csontvázak kijönnek a földből.
A film sorsa
– A tízmillió dollárból készült film végül 74 milliót hozott csak az USA-ban, három kategóriában is jelölték Oscarra, és a nyolcvanas években még két, nem sok vizet zavaró folytatása készült. A horrorklasszikusra most egy új remake csalhat némi reflektorfényt, amit május végétől a magyar mozik is vetíteni fognak.
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!