Kultfilm: Szellemirtók
Szellemirtók (1984)
A rajzfilmsorozat és a számítógépes játékok révén szerencsére még azok is ismerik a Szellemirtókat, akiknek nem volt alkalmuk látni a filmeket, így a hamarosan elkészülő harmadik rész is komoly nézettségre számíthat. Az első epizódot ma a nyolcvanas évek legsikeresebb és legszellemesebb vígjátékaként tartják számon, Ray Parker Jr. betétdalát pedig még ma is előszeretettel játsszák a rádiók. (Cikkünk eredetileg a VOX mozimagazin 2009. júniusi számában jelent meg.)
Tóth Csaba
Dr. Venkman, Dr. Stantz és Dr. Spengler a Columbia egyetem megtűrt tudósai, akik haszontalannak vélt paranormális kísérleteikkel kihúzzák a vezetőségnél a gyufát, ezért gyorsan az utcán találják magukat. Szellemirtó vállalkozásukkal tökéletesen időzítenek, ugyanis New York legkülönbözőbb pontjaira riasztják őket rosszalkodó kísértetekhez, s legelső ügyfelük lakásában úgy tűnik, hogy egy sumér mitológiai alak készül új életre kelni és idő előtt elhozni a világvégét a gyarló emberiségre. Ők pedig azért vannak, hogy megmentsék a világot!
A filmről
Winston Zeddemore: „Ray, ha legközelebb valaki megkérdezi tőled, hogy isten vagy-e, válaszold azt, hogy IGEN!”
A Szellemirtók eredetileg a Dan Aykroyd–John Belushi alkotópáros fejében született meg, akik a Blues Brothers és a Meztelenek és bolondok utáni következő közös projektjüket próbálták meg összehozni, ráadásul a harmadik főszerepet az akkoriban még a nagy áttörés előtt álló Eddie Murphynek szánták. A tervet azonban két okból is meg kellett változtatni. Az első forgatókönyvvázlatban a történet még a jövőben játszódott volna, ahol a szellemirtás a tűzoltókhoz hasonlóan gyakori életmentő szakma (innen a tűzoltóállomás helyszín), de a költségek a számítások szerint valahol két-háromszázmillió dollár között mozogtak volna, ami még most is gigászi összegnek számít, hát még a nyolcvanas években… Végül jobb belátásra térve a jelenkorba helyezték át a sztorit. A másik ok jóval tragikusabb volt: John Belushi tragikus halála miatt (drogtúladagolás) új főszereplő után kellett nézni, sőt időközben Murphy is túlságosan befutott, így túl drágává vált a produkció számára. A Dan Aykroyd mellé forgatókönyvíróként beszálló Harold Ramis nem magára írta Dr. Spengler szerepét, és csak azután vállalta el, amikor bebizonyosodott, hogy tényleg ő rá a legjobb választás. A Columbia stúdió meglepően gyorsan csapott le a projektre, és miután 1983-ban megvette és leszerződtették hozzá Ivan Reitman rendezőt, egyből kitűzték a bemutató időpontját 1984 nyarára. Reitman ez ellen kézzel-lábbal tiltakozott, hiszen így alig volt ideje befejezni a filmet, és saját bevallása szerint sok speciális effektus sokkal jobb lehetett volna, ha elég idejük marad rá, de végül meglepetésére a közönség így sem panaszkodott. A legnehezebben Dr. Venkmanre találtak rá, mivel a szerepet Michael Keaton és Chevy Chase is visszadobta, így aztán Bill Murraynek hozhatott hatalmas népszerűséget. A kétszáz vizuális effektus közül a nézők leginkább a zöld zabagép szellemre emlékeznek, amit a stáb helyben csak Hagymafejnek hívott, és csak később kapta meg a ma is ismert Slimer nevet. Ugyanúgy a mindenki által ismert protonfegyverek is csak a második részben kaptak nevet, itt még névtelenül „közreműködtek”
Dana: „Az a hálószoba, de ott semmi izgalmas nem történt.”
Dr. Venkman: „Hát ez az, ami igazán szörnyű.”
A Szellemirtók a hagyományos ördögűzés témakörét modernizálta és helyezte át mai környezetbe, sőt mindezt nem horror, hanem vígjátéki formában tálalta a közönségnek, ami a film legnagyobb újítását jelentette. Később ezt az ötletet fejlesztették tovább földönkívüliekre a hasonlóan sikeres, és szintén Columbia stúdió által gyártott Men in Black filmekben, valamint az Evolúcióban, melynek rendezője nem véletlenül volt Ivan Reitman, de még a Peter Jackson által jegyzett Törjön ki a frászban is fedezhetünk fel rokoni vonásokat. A Szellemirtók ezen felül még azt is bizonyította Hollywood számára, hogy a vígjáték műfaja könnyedén megfér egy alkotásban a horrorral és a fantasyvel egy nagyköltségvetésű mozi keretein belül is, ráadásul az efféle műfajkevercsek gyakran nagyon nézőcsalogatók tudnak lenni.
Dana (megszállva Zuul által): „Akarod ezt a testet?”
Dr. Venkman: „Ez beugratós kérdés?”
Bill Murray a Golfőrültek és a Bombázók a seregnek című filmeknek köszönhetően a Szellemirtók előtt is népszerű komikus volt, de a siker után igazi sztár lett, a kilencvenes évek elejéig pompás karrierrel (például: Idétlen időkig). Majd sok gyengébb szerep után a kétezres években a független film felé fordult (Jarmusch, Coppola, Wes Anderson…).
Dan Aykroyd ma már csupán mellékszereplőként van jelen a filmiparban, pedig a kilencvenes évek első éveiig meghatározó komikusa volt Hollywoodnak olyan filmekkel, mint a Marslakó a mostohám, a My Girl vagy a Csúcsfejek. Utolsó emlékezetes szerepe a ’97-es Otthon, véres otthonban volt, bérgyilkosként.
Ivan Reitman a kilencvenes években egy sor megbukott komédiával (Junior, Evolúció…) leírta magát, ám vígjáték-producerként máig az élvonalban van. Rendezőként emlékezetes munkákat inkább a fiától, Jasontól (Juno) várjunk.
A zenéről
Ray Parker Jr. élete legnagyobb válságának nevezte a főcímdal megírását, mert mindössze a határidő lejárta előtt egy nappal jutott eszébe, hogy afféle reklámdalként írja meg a Ghostbusterst („Who You Gonna Call?”), aminek kórusrefrénjéhez idő híján a stúdióban tanyázó barátnőjét és a haverokat állította be énekelni. Az eredmény a nyolcvanas évek egyik legnagyobb slágere lett.
Kulcsmomentumok
– A zöld Slimer levadászása a hotel báltermében némi rongálással.
– Louis házibuliján egyszercsak egy fura lény várakozik a gardróbban.
– Az óriás Habcsókember megjelenik New York utcáin.
A Szellemirtók a maga harmincmilliós büdzséjével vígjátékként korábban példa nélküli, 238 millió dolláros bevételt produkált csak Amerikában, és ezzel minden idők legsikeresebb komédiája lett. A trónról csak a Reszkessetek betörők! tudta letaszítani hat évvel később. A második rész ’89-ben követte, mérsékeltebb sikerrel, a harmadik pedig jelenleg épp előkészítés alatt áll. Bár idehaza is már kétszer jelent meg DVD-n, a klasszikus magyar szinkronnal csak júniustól lesz hozzáférhető.
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!