Az ifjú Ahmed
2020.07.02. (Le jeune Ahmed) A belga-arab kétnemzetiségű Ahmed, egy átlagos, szabadidejét videojátékokkal töltő, 13 éves kamasz, aki egyik napról a másikra megváltozik és a fundamentalista iszlám értékrend felé fordul. Öngyilkos merénylőkről és fanatikusokról néz videókat, anyját és húgát megszégyeníti. Összetűzésbe kerül anyjával és tanárnőjével is a Korán, nőkkel kapcsolatos és erőszakos értelmezései miatt. A fiú lelki vezetője, egy fundamentalista imám feltüzeli a tinédzsert, aki gyilkos merényletre szánja rá magát a tanárnővel szemben. A számos díjjal elismert, kétszeres Arany Pálma-díjas belga rendezőpáros, Jean-Pierre és Luc Dardenne (Rosetta, A gyermek, Lorna csendje, Srác a biciklivel, Két nap, egy éjszaka) legutóbbi filmjének világpremierje a 2019-es Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában volt. A rendezőpáros munkáját a legjobb rendező díjával ismerték el a világ legrangosabb filmfesztiválján. A Dardenne-testvérek napjaink egyik legismertebb európai szerzői filmesei, akik különösen érzékenyek a társadalmi problémákra, és szociális egyenlőtlenségekre.
KRITIKA
A kétszeres Arany Pálma-díjas belga rendezőpáros, Jean-Pierre és Luc Dardenne empatikus értelmiségi vénájukon keresztül mutatják be a kiszolgáltatott kisemberek sorsait immár harminc éve.
Csákvári Géza
Elemző dramaturgiájuk, a zsigeri emberi érzésekre koncentráló történetmesélésük miatt nem véletlenül számítanak a klasszikus európai művészfilm óriásainak. Nem tévedtek soha, az életmű makulátlan…, egészen Az ifjú Ahmedig. A mű címszereplője tizenhárom éves arab származású belga kamasz, akiről már a film elején egyértelművé teszik: radikalizálódott. Érdekes, hogy klasszikus esetben itt végződne egy Dardenne-mozi, ami bemutatná a személyiségváltozás folyamatait, amit itt készpénznek kell vennünk, pedig Ahmed anyja szemmel láthatóan nem arab, hanem flamand – ennélfogva nem iszlamista. A családi dráma helyett Ahmedet követjük, aki új világnézetével nem találja magát az európai fertőben, és eldönti: megöli a változása után túlságosan érdeklődő tanárnőt. A merénylet végül nem sikerül, így Ahmed bekerül a belga igazságszolgáltatás és rehabilitáció rendszerébe, amely nem tud már rajta változtatni. Az új Dardenne-film fő hiányossága, hogy nem mutatja be a személyiségváltozást (pedig eddig főként ebben voltak erősek). Nem tudjuk meg, hogy Ahmed miért és hogyan adta fel a korábbi életét. A történet lezárása azt sugallja, hogy a két idősödő művész minden bizonnyal egy festői kilátású szobában írtak a forgatókönyvet liberális gondolatok felhőjében, mintsem a realitások jegyében. Reméljük, ez csak egyszeri félreértés volt a belga nagymesterek részéről.
90 perc, belga-francia
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!