Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 9 + 9    

A password will be emailed to you.

Az Oscar-gálák 10 legszebb és legcikibb pillanata

1929-ben adták át először a szobrocskákat, az azóta eltelt nem kevés időben pedig természetesen termérdek emlékezetes momentumot generált az évenként megrendezett show. Ezek között pedig éppúgy rengeteg megható és/vagy fontos pillanat akadt, mint ahány rettentő kínos baki. Fogadjátok hát szeretettel válogatásunkat mindkét kategóriában!

Szöllőskei Gábor

A 10 legszebb

Az első fekete színész (1940)

11 évet kellett várni arra, hogy Oscar-díjhoz jusson az első fekete előadóművész, az akkor 46 esztendős Hattie McDaniel, aki az Elfújta a szél női mellékszerepéért vehette át az elismerést (természetesen egy rabszolga szerepéért). Óriási dolog volt az Akadémia részéről akkoriban, hogy ezt meg merték lépni. Persze a korabeli szegregációs szabályok miatt McDanielnek a gála ideje alatt a terem leghátsó sarkában kellett ülnie, messze a szereplőtársaitól. Amikor átvette a díját, a következőket mondta: „Őszintén remélem, hogy megbecsülést hoztam a fajomnak és a filmiparnak is.” (A következő fekete díjazottra – Sidney Poitier – 1963-ig kellett várni.)

Oscars / Academy Awards - 1939

Az imprócsászár (1959)

Ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik, de a 31. gálát valamilyen úton-módon sikerült olyan gyorsan levezényelni a szervezőknek, hogy a vártnál 20 perccel korábban ért véget. Épp ezért az egyik házigazdára (abban az évben hatan is ellátták ezt a posztot), a komikus Jerry Lewisra hárult a feladat, hogy ennyi időn át bármiféle előre megírt szöveg vagy bekészített produkció nélkül szórakoztassa a nagyérdeműt húsz percen át. Lewis pedig természetesen egy óriási monológot nyomott le, amit utána még évekig idézgettek. Még karmesternek is beállt a zenekarhoz, hogy táncra bírja a világsztárokat.

azimprócsászár

A leghosszabb taps (1972)

Charlie Chaplin az egyetemes filmtörténet megkerülhetetlen és zseniális alakja. Karrierje során azonban sosem kapott Oscart, leszámítva egy különdíjat, amelyet a legelső, 1929-es gálán vehetett át A cirkusz című filmjéért. 1972-ben, a 44. átadón (a Francia kapcsolat évében) aztán az Akadémia úgy döntött, itt az ideje, hogy egy életműdíjjal tisztelegjenek az akkor 83 éves mester munkássága előtt, aki sok-sok év után Svájcból tért vissza az USA-ba. Az Akadémia elnöke, Daniel Taradash felkonfja után az idős Chaplin megjelent a színpadon, a közönség pedig összesen 12 percen keresztül állva tapsolt neki. Ez természetesen abszolút rekord, egyben pedig az egyik legmeghatóbb és legszebb pillanat volt a gála történetében.

aleghosszabbtaps

A fekvőtámasz (1992)

Jack Palance még fiatalon, a harmincas éveiben kapott két Oscar-jelölést (az 1952-es Hirtelen félelem és az 1953-as Idegen a vadnyugaton férfi mellékszerepeiért), ám egyiket sem tudta díjra váltani. Legközelebb 1992-ben figyelt fel rá az Akadémia, amikor szintén mellékszerepért nominálták az Irány Colorado! című vígjátékért a 72 éves színészveteránt. Palance pedig a szobor átvételekor bebizonyította, hogy ő még nem túl öreg ehhez a sz*rhoz. Köszönőbeszédében azt kifogásolta, hogy a producerek állításuk szerint túl nagy kockázatot vállalnak az idősebb színészekkel. Majd ott helyben levetette magát a földre, és csinált néhány egykezes (!) fekvőtámaszt. Meglepő és menő pillanat volt.

afekvőtámasz

A köszönőbeszéd, amiből film készült (1994)

Mindenki meglepődött azon, hogy az addig főként vígjátékokból ismert Tom Hanks micsoda alakításra képes a Philadelphia című filmben. Meg is kapta érte élete első Oscar-díját a férfi főszereplő kategóriában. Ezt a gála történetének egyik legnagyszerűbb köszönbeszédével hálálta meg, amelyben szóba hozta egykori középiskolai drámatanárát is, akiről azt mondta: „Ő az egyik legnagyszerűbb meleg amerikai, akit valaha ismertem.” Hanks a show előtt természetesen érintkezésbe lépett akkor már nyugdíjas oktatójával, és leegyeztette vele a beszédet, amiből három évvel később Frank Oz forgatott filmet A boldogító nem címmel. Ebben Kevin Kline egy tanárt alakít, aki meglepődik azon, amikor egy volt diákja az Oscar-gálán melegnek nevezi őt.

aköszönőbeszédamibőlfilmkészült

Aki a sztárok fején ugrált (1999)

Ez akár a cikik közé is kerülhetett volna, mi mégis a legszebb pillanatok közé soroljuk. Az 1999-es 71. akadémiai átadó egyik főszereplője lett a temérdek hollywoodi celeb közé ékelődött furcsa kis olasz fickó, bizonyos Roberto Benigni, aki megrendezte Az élet szép című holokausztvígjátékát, az álomgyár pedig térdre borult előtte. A legjobb film kategóriájában is jelölt mű természetesen magáévá tette a legjobb idegen nyelvű film díját, amelynek kihirdetésekor (Sophia Loren: „ROBERTO!”) Benigni felpattant ülése háttámlájára, és többek között Steven Spielbergbe kapaszkodva ujjongott európai vendégként az amerikai óriások fölé magasodva… Majd később hatalmas meglepetésre a legjobb férfi főszereplő díját is elnyerte.

akiasztárokfejénugrált

Egy ajtó kitárult (2002)

Halle Berry a 74. Oscar-gálán történelmi jelentőségű győzelmet aratott: ő lett az első fekete nő, aki megkaphatta a szobrot a legjobb női főszereplő kategóriában a Szörnyek keringőjéért. És noha a díjazása az egyik legfontosabb pillanata volt a show történetének, két szomorú tény is kapcsolódik hozzá: 1. hogy erre 73 évet kellett várni, 2. hogy az azóta eltelt 18 évben nem ismétlődött meg ez a kunszt. Vagyis Berry óta nem volt fekete díjazott e kategóriában. A könnyekig meghatódott színésznő egyébként beszédében a következőket mondta akkor: „Ez a díj minden névtelen és arctalan színesbőrű nőnek szól, akik most lehetőséget kaptak, mert egy ajtó kitárult.” Nos, még mindig várjuk, hogy más is átmenjen rajta…

The 74th Annual Academy Awards - Press Room

Aki már odafentről nézte (2009)

2008. január 22-én borzalmas hír járta körbe a világot: a 28 esztendős színész, Heath Ledger tragikus hirtelenséggel elhunyt. A 10 dolog, amit utálok benned, a Lovagregény és a Brokeback Mountain – Túl a barátságon világsztárját milliók siratták, 2008 nyarán pedig A sötét lovag nézése közben szomorúsággal vegyes csodálattal tapadtunk a vásznakra. A Joker szerepében az egyik legkultikusabb mozgóképes gonoszt formálta meg Ledger, aki a 2009-es Oscar-átadón átvehette volna a legjobb férfi mellékszereplő Oscar-díját. Helyette azonban a családja, a szülei és a testvére álltak ki a színpadra (Ledger az egyetlen, aki posztumusz kapott díjat e kategóriában). Szívfacsaró pillanat volt!

akimárodafentrőlnézte

A nők nagy napja (2010)

2010. március 7-én, a 82. Oscar-átadón megtörtént a csoda, amire 81 esztendőt kellett várni: a legjobb rendező díját végre egy nő vihette haza. Az egyébként kevésbé nőies témájú filmjeiről ismert Kathryn Bigelow (Alkonytájt, Kék acél, Holtpont, Strange Days – A halál napja, Atomcsapda, Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza) érdemelte ki az elismerést A bombák földjén című remekművéért. Ráadásul remek kis plusz adalék, hogy Bigelow szintén jelölt exférje, James Cameron elől happolhatta el a szobrot, akit az Avatarért nomináltak abban az évben.

anőknagynapja

Zuhanással a magasba (2013)

Az akkor még ismeretlen Jennifer Lawrence-t 2011-ben jelölték első ízben Oscarra (a Winter’s Bone – A hallgatás törvényéért), majd az X-Men – Az elsőknek és Az éhezők viadalának köszönhetően Hollywood legújabb üdvöskéjévé avanzsált. 2012-ben aztán végképp mindenkit magába bolondított a Napos oldal című filmjében, amelyért 22 évesen el is nyerte első Oscar-díját a 85. gálán. Nevének felolvasása után próbált is felvonulni a színpadra, ám termetes ruhájában szép nagyot esett a lépcsőn. A mindig laza J-Law persze nem esett kétségbe, nevetve próbált újra felegyenesedni, szupercukin reagálta le a blamát. Bár ő azon az estén elesett, de nagyjából mindenki beleesett.

85th Annual Academy Awards - Show

A 10 legcikibb

Az indiánlány esete (1973)

Marlon Brando 1973-ban, a 45. átadón elnyerte a legjobb férfi főszereplő díját (bár pl. Al Pacino szerint is inkább a mellékszereplő kategóriában kellett volna indítani őt) A keresztapában nyújtott alakításáért. Brando azonban nem ment el a gálára, maga helyett inkább egy Sacheen Littlefeather nevű indiánjogi aktivistát küldött, aki tradicionális apacsruhában olvasta volna fel Brando nyilatkozatát az indiánok védelmében. A show producere, Edward Koch azonban ezt nem engedélyezte, így a nőnek a helyszínen kellett rögtönöznie néhány szót népe érdekében. Beszédét a közönség részéről éljenzés és fújolás egyaránt kísérte. Később kiderült, hogy Littlefeather egyébként egy Marie Louise Cruz nevű színésznő (ma is él, 73 éves).

azindiánlányesete

A pucér pacák (1974)

Egy évvel az indiános botrány után, a 46. Oscar-show alatt épp az egyik házigazda, David Niven konferálta fel Elizabeth Taylort, amikor hirtelen felbukkant mögötte egy anyaszült meztelen férfi, aki kezével békejelet mutatva futott át a színpadon. A közönség zavart kuncogással, Niven pedig a következő szöveggel reagálta le a meghökkentő szitut: „Ez a férfi valószínűleg csak azzal érdemel ki az életben egy kis nevetést, ha leveszi a ruháit, és megmutatja a hiányosságait.” Az illető egyébként egy Robert Opel nevű fotós és galériatulaj volt, aki magát újságírónak kiadva jutott a backstage-be, és vágta át magát egy méregdrága függönyön. Partizánakciója után híres lett, ám 5 évvel később megölték egy rablás során.

apucérpacák

A legtöbbet idézett mondat (1985)

Sally Field 1985-ben (amikor az Amadeus tarolt) vehette át 38 évesen a második Oscar-díját a Hely a szívemben című film főszerepéért. A meghatott színésznő közel volt ahhoz, hogy lekeverjék, beszédének végén pedig azt mondta: „Nem tagadhatom le a tényt, hogy mindannyian szerettek engem, most épp nagyon szerettek engem!” A közönség kínosan nevetgélt, Field pedig akkor még nem tudta, hogy minden idők egyik legtöbbet idézett Oscar-beszéde hagyta el a száját. Később felidézte, hogy akkoriban a szervezők egy villogó lámpával világítottak bele az ember arcába, így jelezték színpadi idejének közelgő végét, ez pedig teljesen kizökkentette és összezavarta.

alegtöbbetidézettmondat

A Hófehérke-botrány (1989)

Sokak szerint az 1989-es 61. gála volt az Oscar történetének legkínosabb közvetítése. Például nem volt házigazda (akkor egyébként már az 5. alkalommal), az átadó épp ezért a szokásos nyitómonológ helyett egy 11 percen át tartó kínos Hófehérke-számmal indult: egy zenés-énekes-táncos revüvel, amelyben egy ismeretlen színésznő, Eileen Bowman alakította a mesehőst, és az énekelni egyáltalán nem tudó Rob Lowe-val közösen adott elő egy duettet. Minden idők legcikibb Oscar-produkciója pergett a sokmillió néző szeme előtt, amely karriereket tett tönkre: pl. a show producere, Alan Carr végleg kinyírta ezzel a pályáját, Bowman pedig nem kapott ezután szerepeket, sosem tudott befutni.

ahófehérkebotrány

A világ királya (1998)

Az 1998-as volt minden idők legnézettebb Oscar-díjátadója, összesen 57,2 millióan nézték élőben, ahogy a Titanic 11 szobrot söpör be (sem előtte, sem utána nem lépett át egyetlen gála sem 50 milliós nézettséget). Ennyit számít, ha egy ekkora blockbusternek és jelenségnek lehet drukkolni. A legjobb rendező díját ekkor James Cameron kapta, aki köszönőbeszédében a saját filmjéből szeretett volna idézni, ám amikor Jack Dawson szavaival élve azt találta mondani Hollywood krémje előtt hangosan felkiáltva, hogy: „Én vagyok a világ királya!”, az enyhén szóval nem jött ki túl jól, és igen sokat cikkeztek utána a megalomániás direktor hírében álló Cameron egójáról.

avilágkirálya

A drog rossz (2000)

Bár szerintünk egész vicces, az Oscar történetében mindenképp cikinek számít, amikor az Amerikai szépség győzelmének évében (72. gála) minden szem a vörös szőnyegre szegeződött. A sok kikent-kifent celeb között ugyanis feltűnt két férfi női ruhában. Ők a South Park alkotói, Trey Parker és Matt Stone voltak, akik úgy gondolták, jó poén lesz, ha magukra öltik Jennifer Lopez és Gwyneth Paltrow korábbi híres Oscar-ruháit. A szakma és a nézők sem voltak vevők a gegjükre, ők maguk pedig azzal magyarázták később az egészet, hogy akkoriban eléggé rajta voltak az LSD-n. Ráadásul ezen a gálán történt az is, amikor Angelina Jolie szájon csókolta a saját, vér szerinti bátyját, és szerelmet is vallott neki a színpadon.

adrogrossz

A legrosszabb házigazdák (2011)

A 83. show producerei úgy gondolták, az egyre csökkenő nézettség megfékezése végett nyitni kell az ifjabb közönség felé, ezért ismert és népszerű fiatalokat kértek fel a házigazdák szerepére: Anne Hathawayt és James Francót. Az egyébként rendkívül tehetséges páros azonban nem váltotta be a hozzájuk fűzött reményeket, showmanként/showwomanként leszerepeltek. Egyáltalán nem voltak viccesek, a szájukba adott poénok pedig erőltetetten pukkantak. A kritikák szerint Hathaway túltolta az igyekezetet, hogy szórakoztató legyen, Franco pedig épp fordítva: magasról tojt az egészre.

alegrosszabbházigazdák

Travolta ámokfutása (2014)

2014. március 2-án (ekkor happolta el a 12 év rabszolgaság a Gravitáció elől a legjobb film díját) nem tudni, mi történt John Travoltával, de furcsa állapotban volt, az biztos. Ámokfutását már a vörös szőnyegen elindította, amikor bizarr módon közeledett Scarlett Johanssonhoz: rendesen belemászott az intimszférájába, ölelgetni és csókolgatni kezdte, ami egy internetet átrobogó fotó alapján a színésznőnek nem igazán tetszett. Travolta aztán folytatta: a show alatt konferált is, és valamilyen érthetetlen okból sikerült Idina Menzelt egy fura akcentus kíséretében Adele Dazeemként bejelentenie. Menzel aztán a következő évben revánsot vett: Glom Gazingóként konferálta fel Travoltát.

travoltaámokfutása

Az első nyíltan meleg díjazott (2016)

A 88. gálán nem kis meglepetésre a Writing’s On The Wall (a Spectre – A Fantom visszatérből), nyerte a legjobb betétdal Oscarját, a díjazott előadó, Sam Smith pedig a köszönőbeszédében azt mondta, hogy könnyen lehet, ő az első nyíltan meleg ember, akik akadémiai szobrot kapott. Nos, ennek utána kellett volna néznie, mivel nagyon nem. A The Hollywood Reporter azonnal utánajárt, és kiderítették, hogy többek között Elton John (Az oroszlánkirály), a forgatókönyvíró Dustin Lance Black (Milk), a dalszövegíró Howard Ashman (A szépség és a szörnyeteg) vagy a producer Scott Rudin (Nem vénnek való vidék) is mind bevallottan melegek voltak a díjuk átvételekor.

azelsőnyíltanmelegdíjazott

Kaliforniai Holdfény (2017)

Az Oscar történetének minden bizonnyal legnagyobb lebőgése volt a 2017-es legjobb filmes baki, amikor Warren Beatty és Faye Dunaway adták át a fődíjat. Utóbbi felolvasta a borítékról a favoritnak számító Kaliforniai álom címét, az üdvrivalgás közepette pedig a musical producerei már megkezdték köszönőbeszédüket, amikor kiderült, hogy Beattyék rossz borítékot kaptak (a legjobb színésznőét), és az igazi nyertes a Holdfény című független film. Totális káosz: így lehet leírni azt, ami a színpadon zajlott a finálénak ebben a néhány percében, ami gyorsan bevonult az amerikai tévétörténet legnagyobb baklövései közé (ráadásul ezen a gálán történt az is, amikor az In Memoriam összeállításban az elhunyt jelmeztervező, Janet Patterson neve fölé a még nagyon is életben lévő Jan Chapman arcát sikerült odahelyezni).

kaliforniaiholdfény

 

A cikk eredetileg a VOX mozimagazin 2020. februári számában jelent meg.

Kapcsolódó cikkek:
Annette
Jégvarázs 2
A Raindance filmiskola egyetemi Masters programot indít

Kapcsolódó cikkek:

  1. Oscar 2012: A némafilmes lett a legjobb film
  2. Oscar: A király beszéde nyert
  3. Oscar-nyertesek 2019

 

Szólj hozzá!