Lőpor turmix
2021.08.19. (Gunpowder Milkshake) Sam (Karen Gillan) mindössze 12 éves volt, mikor profi bérgyilkos édesanyja, Scarlet (Lena Headey) kénytelen volt elhagyni őt. Samet a Scarletnek is munkát adó bűnszervezet neveli fel, majd kezdi el alkalmazni. 15 évvel később Sam anyja nyomdokaiba lépve ritkítja a Szervezet ellenlábasait. Senki sem állhat az útjába, egészen addig, míg egy különösen veszélyes megbízatás során nem sodródik össze a 8 éves Emilyvel (Chloe Coleman), akit csak úgy tud megvédeni, ha szembenéz saját munkáltatóival. A vérgőzös küldetésben annak idején rejtélyes körülmények között eltűnt anyja, illetve annak szintén halálos partnerei, a Könyvtárosok (Angela Bassett, Michelle Yeoh és Carla Gugino) lesznek a segítségére.
KRITIKA
Giccsesztétikába csomagolt feminista akciómozi, amelyben a külcsín többet ér a belbecsnél.
Hungler Tímea
Az izraeli Navot Papushado (Csúnya, gonosz bácsik) filmje lényegét tekintve faék-egyszerűségű: bérgyilkosnők egy csoportja halomra gyilkol egy rakás pasit. Persze a sztori ennél azért bonyolultabb, és még feminista üzenete is van, ha nagyon akarom: hősnőink tulajdonképpen a patriarchátussal veszik fel a harcot (lőfegyverekkel, láncokkal, késekkel, füstbombával, baltával és tomahawkkal), amikor szembe szállnak a csak „The Firm” néven emlegetett, középkorú, fehér férfiakból álló szervezettel, annak pribékjeivel és ellenfeleivel.
A Lőpor turmix világa külön univerzum: egy meg nem nevezett európai városban járunk, amit azonban nem egyszer nagyon is amerikainak érzünk. Az egyik központi helyszín egy tipikus étkezde – neonreklámmal, boxokkal, egyenruhás pincérnőkkel és az étlapon az elengedhetetlen tejszínhabos milkshake-kel, amire a film eredeti címe is utal. A másik kitűntetett színhely viszont egy „könyvtár”, amely egy történelmi épület részeként inkább európai benyomást kelt. Itt dolgozik a három „könyvtárosnő” (Carla Gugino, Angela Bassett és Michelle Yeoh), akiktől a főhősünk, Sam (Karen Gillan) azt követően kér segítséget, hogy eltett valakit láb alól, akit nem kellett volna, és emiatt a munkaadója, a The Firm levette róla a kezét, és kiszolgáltatta őt az ellenség véres bosszújának. Sam másodgenerációs bérgyilkosnő, akinek már a mamája, Scarlet (Lena Headey) is az volt, ő egyébként valamikor a könyvtárosnőkkel dolgozott együtt. Egy balul sikerült akció után azonban neki is le kellett lépnie, így nemcsak az ifjú Samet, hanem a könyvtárosnőket is magukra hagyta. Most viszont újra felbukkan, és a sisterhood jegyében beszáll a stílusos öldöklésbe.
A Lőpor turmix ugyanis igazi erőszakpornó: váltakozó helyszíneken (étkezde, könyvtár, bowlingklub, orvosi rendelő, mélygarázs, videótéka) megy a gyilkolászás, időnként lassításban és neonfényekkel megvilágítva. Ha úgy érezzük, hogy a könyvtár emlékeztet a John Wick-beli Continental hotelre, valószínűleg ugyanúgy nem járunk messze az igazságtól, mint amikor Sam szereléséről (narancsszínű szatén melegítőfelső és oldalt csíkos nadrág) beugrik a menyasszony sárga öltözéke a Kill Billből. A film olyannyira a stílusra és a gondosan kidolgozott akciójelenetekre koncentrál, hogy minden más, így az érzelmi szálak is elsikkadnak emellett. Pedig folyna ezerrel a bérgyilkosnők humanizálása: Sam (kutya helyett a là John Wick) egyik áldozata kislányát (Chloe Coleman) magával menekíti a könyvtárba, így a filmben a legifjabb generáció is képviselteti magát, jelezve, hogy van utánpótlás. A lebegtetett befejezés pedig arra utal, ha van rá igény, folytatás is lesz.
114 perc, francia-német-amerikai
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!