Hasadék
2021.09.09. A Hasadék egy apa-fiú történet, a magashegyi tájakon játszódó dráma a balladák hangulatát idézi meg. Egy erdélyi származású magyar orvos az édesapja temetésére tér vissza Budapestről a Máramarosi-havasok hegyei közé, szülőfalujába. Hazatérése során találkozik a tizenhét éve nem látott kamasz fiával, s rövidre tervezett utazása végzetes fordulatot vesz.
KRITIKA
Az elsőfilmes Krasznahorkai Balázs északi hangulatú thrillerének főhőse Grassai Bálint (Molnár Levente), erdélyi származású magyar orvos, aki húsvétkor az édesapja temetésére tér vissza Budapestről a Máramarosi-havasok hegyei közé, szülőfalujába.
Csákvári Géza
A baljós jelek azonnal kezdődnek, hiszen a kocsija a hegyek között lerobban, és ahová megy, nem igazán nézik jó szemmel azt az embert, aki „elment”. Aztán kiderül, hogy egyre nagyobb a sötét titokhalmaz Bálint apjának halála körül, miközben kamasz fiával, Simonnal (Babai Dénes) is – finoman szólva – rendezetlen a viszonya. Mindemelett hősünkre rászáll a helyi maffiavezér, a román Dumitru (Orbán Levente), aki először finoman, aztán egyre erélyesebben jelzi: jó lenne, ha nagyon gyorsan eladná neki az apjától épp csak megörökölt földet. Lassan, talán kissé túlnyújtva is építkezik Krasznahorkai Balázs a Hasadék expozíciójában, ám erénye, hogy a klasszikus kezdés után letér a klisék útjáról, és elviszi egy kamaradrámába a művet (konkrétan egy hasadékba), így végre kibontakozhat az apa-fiú konfliktus, amelynek nagyon sokáig csak a felszínét látjuk. Sőt, lehet nagy lelki témákat boncolgatni lelkiismeretről, bűnhődésről és a kifejezésen túli szeretet erejéről. Pont ez az intim szegmens az, ami a végére összerakja és „felhúzza” a művet. Persze az egész nem működne Molnár Levente nélkül, aki szinte a hátán cipeli végig a filmet: sokkal több főszerep járna neki.
92 perc, magyar
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!