Eltörölni Frankot
2021.10.07. 1983-ban, a vasfüggöny mögött, Frank, egy underground zenekar karizmatikus frontembere nem tud beilleszkedni a szocializmus orwelli csendjébe, képtelen tartani a száját. Politikai pszichiátriára kerül, ahol a rendszer ellenségeit titokban, kínzások közepette próbálják elhallgattatni – súlyos trip veszi kezdetét, amely a társadalom sorsdöntő dilemmáira keresi a választ.
KRITIKA
Egy dühös film egy dühös fiatalemberről.
Tóth Csaba
A mostanáig leginkább reklámszakemberként ismert Fabricius Gábor bemutatkozó nagyjátékfilmje kiállításában impresszív darab. Az Eltörölni Frankot brutalista épületek között felvett dinamikus fekete-fehér képekből építkezik, és magyar filmben ritkán hallható, fantasztikusan részletgazdag, állandó kakofóniát biztosító hangzásvilágával (előbbiért Dobos Tamást, utóbbiért Zányi Tamást kell leginkább dicsérni) eléri, hogy a néző pillanatok alatt a főhős, Frank zavaros gondolatai között találja magát. A filmben Fabricius a rendszerváltás előtti magyar társadalom egy sötét foltjára fókuszál, jelesül azokra a művészemberekre, akikről a hatalom úgy gondolta, hogy az útjában állnak, ezért először megpróbálta megszelídíteni, majd, ha ez nem ment, akkor megsemmisíteni őket például azzal, hogy beutalta őket egy elmegyógyintézetbe kényszergyógykezelésre. Így jár a punk zenész, Frank is, aki megpróbál kitörni ebből a helyzetből, de mindenütt akadályokba és árulásokba ütközik. Az Eltörölni Frankot az izgalmas audiovizuális világ ellenére nem vált ki érzelmeket, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy a főhőse elég kétdimenziós figura: a két lábon járó dühén és frusztráltságán kívül mást nem nagyon tudunk meg róla, és bár Fuchs Benjámint szereti a kamera, az alakítása (és a forgatókönyv által nyújtott lehetőségek) kevés ahhoz, hogy jobban megismerhessük Frankot. Ha legalább lennének rajta kívül olyan karakterek, akik ebben segítenek nekünk, akkor egy fokkal könnyebb dolgunk lenne, de a rendező annyira rá és az ő folyton kitörni kívánó dühére koncentrál, hogy emellett minden más elhomályosul az így érzelmi nyomot nem hagyó filmben.
99 perc, magyar
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
- A magazin: 2021. október
- Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre
- Addams Family: A galád család
Szólj hozzá!