Annette
2021.12.30. (Annette) A Holy Motors rendezője, Leos Carax két szupersztár, az Oscar-jelölt Adam Driver és az Oscar-díjas Marion Cotillard főszereplésével készíttette el legújabb filmjét. Az Annette az év egyik legkülönlegesebb filmélménye, amely a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a legjobb rendezőnek járó elismerést. A showbusiness kulisszái mögé bepillantó film két főszereplője egy stand-up komikus (Driver) és operaénekes felesége (Cotillard). Amikor gyereket vállalnak, alapvetően változik meg kapcsolatuk dinamikája: magánéletükben és munkájukban egyaránt váratlan kihívásokkal kell szembenézniük. Carax ezúttal is egy varázslatos, de gyakran sötét világot teremt, ahol a szenvedélyt és az emberi gyarlóságot egyaránt extrém módon ábrázolja. A francia kultrendezőnek most a legendás Sparks két tagja, Ron és Russell Mael volt az alkotótársa, ők az Annette forgatókönyvírói és zeneszerzői.
KRITIKA
Az idei év egyik legbizarrabb filmje jó eséllyel egyszerre kergeti ki a világból a klasszikus musicalek rajongóit és a zenés műfaj utálóit is, de azzal nem lehet vádolni, hogy ne nyújtana emlékezetes filmélményt.
Rácz Viktória
Már a Kaliforniai álom és a Csillag születik sem festett túlságosan rózsás képet a szórakoztatóiparról és a két művész közötti szerelemről, de ezek valóságos tündérmesének hatnak Leos Carax szürreális melodráma-szatíra hibridjéhez képest. Az idei Cannes-i Filmfesztivált megnyitó mű sokkolhatja azokat, akik egy zenés-romantikus filmre készülve, Adam Driver és Marion Cotillard miatt ülnek be rá a moziba, de a francia rendező munkásságának ismerői tudják, mire számítsanak – pontosabban azt tudják, hogy nem érdemes bármit is előzetesen feltételezniük a filmről. A Pont-Neuf szerelmesei és a Holy Motors rendhagyó stílusáról ismert direktora a szintén a mainstreamtől eléggé távol álló Sparks együttessel összeállva készítette el első angol nyelvű filmjét egy tragikus szerelemről és egy nagyon különleges gyerekről. Carax már a nyitányban elengedi azon nézők kezét, akiknek a valószerűség hiánya a legnagyobb problémájuk a musicalekkel. A negyedik falat megtörős meta kezdésben a rendező és a Sparks duó testvérpárja, Ron és Russell Mael némi hangolás után elkezdik a So May We Start? avagy Kezdhetjük? című dalukat, majd az egész stáb – beleértve a főszereplőket – kórusban vezetik fel nekünk a filmet, megelőlegezve annak megosztó voltát, és arra kérnek minket énekelve, hogy foglaljuk el a helyünket, és fejezzük be a dumálást. És ez az Annette legkevésbé szokatlan jelenete.
Bár fő dala a We Love Each Other So Much (Annyira szeretjük egymást) című ballada, az Annette inkább antiromantikus film. A polgárpukkasztó stand-up komikus Henry McHenry (Adam Driver) és a közönségkedvenc operaénekes Ann Defrasnoux (Marion Cotillard) egymásba szeretésének okaira sosem kapunk igazán magyarázatot, csak explicit zenés szexjelenetek adnak ízelítőt a közöttük tomboló szenvedélyről. Nem meglepő módon az idillnek gyorsan vége szakad, amikor Henry népszerűségének leáldozásával párhuzamosan Ann egyre fényesebb csillagként ragyog. Mindeközben megszületik a khm.. „különleges” gyermekük, Annette, aki kinézetével a nézők sokkolásán túl a gyerektehetségek exploitálásának kritikáját kívánja szolgáltatni. Az Annette tele van remek vagy minimum érdekes ötletekkel, és kifejezetten trendi témákat dolgoz fel, de idővel elveszik a kísérlet meghökkentő ereje, és inkább fárasztóvá válik a szokatlan egyveleg. Carax a brechti színpadias elidegenítést, a társadalomkritikát és a gúnyos humort vegyíti a pátoszos elemekkel, a végeredmény pedig részleteiben lenyűgöző, sokszor szórakoztató, de a káoszban elvész a katarzis.
141 perc, francia-belga-német-svájci-amerikai-japán-mexikói
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!