A hős
2022.01.13. (Ghahreman) Rahim börtönben van, mert nem tudott visszafizetni egy adósságot. Kétnapos eltávozása alatt felkeresi hitelezőjét: szeretne egy részletet törleszteni, és megpróbálja meggyőzni, hogy vonja vissza a vádakat. Családja és menyasszonya kiáll mellette, és a szerencse és egy emberi jogi alapítvány is a segítségére siet, Rahim mégis hamarosan a hazugságok egye jobban köréfonódó hálójában találja magát. Semmi sem úgy történik, ahogy eltervezte, és a férfi az események egyre gyorsabban száguldó, félelmetes lavinájában küzd az igazáért.
KRITIKA
Asghar Farhadi A hős című drámája megközelíti a Nader és Simin – Egy elválás történetének intenzitását és érzelmi elfojtottságát.
Csákvári Géza
Antihőse (!), Rahim (Amir Jadidi) egy anyagi csőd miatt bebörtönözött családfő, akinek új szerelme talál egy aranyérmékkel teli táskát. A férfi úgy dönt, visszaadják a tulajdonosnak, mert a becsülete a legfontosabb, és ezzel a jótettel minden bizonnyal helyreállíthatja a reputációját, és kikerülhet a börtönből. Egészen addig működik a terv, amíg a közösségi médiában kommentelők meg nem kérdőjelezik a sztori hitelességét – ami egyenes utat kínál az elkerülhetetlen tragédiához, jelesül, hogy a szavahihetőségét megkérdőjelezzék. Rahim, hogy fedezze a saját sztoriját, elkezd hazudni, és Farhadinál ez nagyobb bűn, mint Ibsennél. Az élethazugság, mint abszolúte elítélendő cselekedet, triviális üzenet Farhadi legújabb művében, és talán most érezhető az iráni mester először cinikusnak. Hiszen a filmje címe egy hősre utal, aki valóban talált egy táskát, amely kapcsán egyszerre akart lenni becsületes megtaláló és bocsánatot érdemlő karakter. Ám Rahim rehabilitációra kifundált terve fordítva sül el, hiszen végül se megtalált vagyon, se vágyott becsület, marad a kisember elemi gyarlósága, ami fokozatsan felszínre kerül a férfi viselkedésében a kiszolgáltatott szituációkban. A feszültségkeltéshez pedig kevesebben értenek manapság jobban, mint Farhadi, látszólag a semmiből rántja elő a katarzisokat, de persze ez nem így van. Mértani precizitással megírt hitchcocki suspense (csak persze itt gyilkosság nélkül) A hős, amely megtanít minket arra, hogy akár a legkisebb dolgokban sem érdemes hazudni, mert minden utolér minket ebben a földi létben.
127 perc, francia-iráni
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!