Batman
2022.03.03. (The Batman) Batman (Robert Pattinson) már két éve rója Gotham City utcáit, és üldözi a város gonosztevőit – így hát egyre mélyebbre merül a sikátorok sötétségébe. Már alig néhány emberben bízhat: mindenfelől korrupt hivatalnokok és romlott nagymenők veszik körül. csupán Alfred Pennyworth-szel (Andy Serkis) és Jame Gordon hadnaggyal (Jeffrey Wright) oszthatja meg a titkait. Egyedül maradt: rajta kívül nincs más, aki bosszút állhatna a város lakóinak sérelmeiért. Egy gyilkos épp Gotham elitjét veszi célba, és a szadista machinációi után hátrahagyott titokzatos nyomok a világ legnagyobb detektívjét a város alvilágába vezetik. Ott találkozik Selina Kyle-lal, vagyis Macskanővel (Zoë Kravitz), Oswald Cobblepottal, a Pingvinnel (Colin Farrell), Carmine Falcone-nal (John Turturro) és Edward Nashtonnal, Rébusszal (Paul Dano). A bizonyítékok azonban a saját otthona felé vezetik, és minél jobban szűkül a gyanúsítottak köre, annál félelmetesebbé válik. Batmannek új szövetségeket kell kötnie, le kell lepleznie az igazi bűnöst, és meg kell szabadítania Gothamet a hatalmaskodás és a korrupció pestisétől.
3 OSCAR-JELÖLÉS 2023
(Legjobb maszk; Legjobb vizuális effektek; Legjobb hang)
KRITIKA
Három óra ide vagy oda, ez az idő úgy repült el a mozikban, mintha csak másfél lenne. Márpedig erre a teljesítményre csak a legjobb filmek képesek.
Tóth Csaba
1989 óta Batman már kilencszer hódította meg a mozivásznakat. A kilenc filmben öt különböző színész alakította a denevérembert, ráadásul A sötét lovag címmel egy gyakorlatilag tökéletes Batman-film is készült már. A majmok bolygója-filmek felől érkező Matt Reevesnek mindenesetre volt vér a pucájában, hogy megmutassa: nem minden oldalát láthattuk még az egyik legsötétebb szuperhősnek, vannak még kiaknázatlan területek, és a film nem fordul majd fárasztó önismétlésbe. Óriási pozitívum, hogy a marketingkampány ezúttal nem volt félrevezető: a 2022-es Batman valóban egy film noirba oltott sorozatgyilkosos krimi gengszterfilmes elemekkel. Úgy eredettörténet, hogy mégsem az: Robert Pattinson denevérembere már a film elején is közismert igazságosztó, akinek rettegi a nevét Gotham alvilága. Szerencsére nem kell sokadjára is végignéznünk, hogyan veszíti el Bruce Wayne a szüleit, ugyanakkor a rendező tudta, hogy ennek a témának valamilyen módon szerepelnie kell a történetben, hiszen ez volt az a tragédia, ami alapjaiban határozta meg, hogy kicsoda is Bruce Wayne, és miért jött létre a bűnüldöző alteregója, Batman. Szerencsére nagyon okosan oldotta meg ezt, szerves, fontos, de nem erőltetett része a sztorinak, és ehhez nem volt szükség arra, hogy újra megmutassa nekünk.
Pattinson Batmanje (a kissé túl emós frizuráját leszámítva) kifejezetten jól muzsikál, eddig ez a karakter legantiszociálisabb verziója, egy igazi elborult elme, aki már arra sem nagyon képes, hogy legalább Bruce Wayne-ként megjátssza a normalitását a társadalom előtt. A figura Greig Fraser operatőr éjsötét árnyékai között él, Michael Giacchino pedig nem Hans Zimmer-es pattogós thrillerzenét kanyarított neki, sokkal inkább némi melankólia jellemző a soundtrackre, és ez jól áll neki. A Reeves-film denevérembere egy megkeseredett, kiábrándult noirhős, csak éppen a cinikus egysorosok nélkül, egy olyan denevérkosztümben, ami elég jól bírja a golyókat és a robbanásokat. Kifejezetten üdítő, hogy a rendező valóban komolyan veszi a krimiszálat, és nemcsak elalibizik vele az egyik akciójelenettől a másikig.
Az akciók itt a történetet szolgálják, nem öncélú CGI-parádék: az alkotók jól beosztották a rendelkezésükre álló és a műfajhoz képest kifejezetten alacsonynak számító százmillió dollárt, aminek minden centje meglátszik a vásznon. Monumentális akciószcénából így is kapunk, az a néző sem fogja csalódottan elhagyni a mozitermet, aki a látványosságért fizetett a pénztárnál. A szereposztás tökéletes, és Andy Serkis Alfredja kivételével Reeves minden színésznek szépen kidolgozott ívvel rendelkező karaktereket adott. Zoë Kravitz Macskanője pedig olyannyira izgalmas lett, hogy a későbbiekben valóban megérdemelne egy saját filmet. Azt, hogy az új Batman letaszítja-e A sötét lovagot a „minden idők legjobb Batman-filmje” trónjáról, majd az idő és a rajongók döntik el, de talán már önmagában az is hatalmas dolog, hogy esélye van rá.
175 perc, amerikai
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!