Út a díjesőig
2022.03.17. (Competencia oficial) A milliárdos vállalkozónak zseniális ötlete támad, hogy neve az örökkévalóságig fennmaradjon. Elhatározza, hogy egy korszakalkotó filmet készít és ehhez a legjobbakra van szüksége. Az elismert filmest, Lola Cuevast (Penélope Cruz) bízza meg a nagyratörő terv kivitelezésével. A világsztár csapat két hatalmas tehetségű, de még annál is nagyobb egójú színésszel egészül ki: a hollywoodi szívtipróval, Félix Riveroval (Antonio Banderas), valamint a megrögzött színpadi színésszel, Iván Torres-szel (Oscar Martínez). Mindketten legendás művészek, de nem épp a legjobb barátok. Lola egy sor egyre bizarrabb próbának veti alá őket, melyek során Félix és Iván nemcsak egymással kerülnek szembe, de mindazzal, amit eddigi pályafutásuk alatt értékesnek véltek. Vajon melyikük marad talpon a forgatás kezdetéig?
KRITIKA
Mi történik akkor, ha egy idős milliárdos kizárólag azért fizeti ki egy presztízsfilm méretes gyártási költségeit, hogy nagy művészmecénásként emlékezzen rá a világ?
Tóth Csaba
Humberto Suárez a 80. születésnapján azon morfondírozik, hogyan fog rá emlékezni a világ, miután már nem lesz itt? Mit tudna tenni azért, hogy ne felejtsék el? Hozzon létre egy alapítványt? Mindenki ezt csinálja. Építtessen egy hidat, majd adja át a polgároknak? Ez nem elég jó. Mi lenne, ha megvásárolná egy presztízsregény megfilmesítési jogait, majd egy menő rendező és sztárok segítségével elmenetelne a filmes világ valamelyik nagy díjáig? Ez az! Kiadja a feladatot az asszisztensének, hogy kerül, amibe kerül, szerezze meg az épp közszájon forgó, sokszor díjazott sikerregény jogait, majd bízzon meg egy Arany Pálma-díjas rendezőt azzal, hogy kerül, amibe kerül, forgasson a presztízsregényből presztízsfilmet, valami olyat, ami előtt majd leborul a világ. Ha van szörnyű ok arra, hogy valaki belefogjon egy filmbe, akkor az a hiúság, és ezeket a filmeket a sajtó jellemzően vanity projecteknek (hiúságprojekteknek) szokta csúfolni. Általában csúfos bukta lesz a végük, de azért akadnak ritka kivételek, amelyek mégis elérik a céljukat.
Filmünkben az excentrikus filmrendező, Lola Cuevas (Penélope Cruz frizurája külön díjat érdemelne) két alfahímet választ ki az egy életen át egymással viaskodó testvérpár szerepére. Színészei különbözőbbek nem is lehetnének: Félix Rivero (Antonio Banderas) igazi mainstream világsztár, Hollywood nagy kedvence, míg Iván Torres (Oscar Martínez) a színházi világ sztárja, vérbeli karakterszínész, és mint gyorsan kiderül, ők ketten nemcsak a filmben, hanem a való életben is utálják egymást. Az Út a díjesőig azt a kilencnapos próbafolyamatot mutatja be, amikor a két színész nap mint nap ellátogat Lola Cuevas kissé rideg, modernista házába, hogy együtt beszéljék át a forgatókönyvet, és tartsanak kissé rendhagyó színészgyakorlatokat a rendező vezetésével. Lola az a fajta rendező, aki alaposan megszenvedi a kreatív folyamatot, és azt szeretné, hogy a színészei is vele szenvedjenek, ennek eléréséhez pedig nagyon ért. Mariano Cohn és Gastón Duprat filmjében az a jó, hogy egyszerre szerelmeslevél a filmkészítéshez, és egyszerre tart görbe tükröt elé. Megmutatja, hogy az ego és a hiúság milyen szereppel bír benne. A két férfi sztár gyakorlatilag önmaguk fantasztikus karikatúrái, miközben Penélope Cruz (hiszed vagy sem, bár játszott már egy filmben Banderasszal korábban, most először van közös jelenetük filmben) Lola karakterébe belesűrítette az általa ismert összes rendező érzékenységét, egóját és vitatott alkotói folyamatát. Módszerei – például amikor egy óriási sziklát feszít ki a színészei feje fölé, hogy növelje a feszültséget – erősen megkérdőjelezhetők és röhejesek, de furcsa módon működnek, és eléri velük, hogy a színészei őt is annyira gyűlöljék, mint egymást. Az Út a díjesőig imádnivaló betekintés a filmkészítés kulisszái mögé, méghozzá vaskos, ugyanakkor okos humorral, sok-sok parodisztikus elemmel és három igazán mesteri színészi alakítással a középpontjában. A tavasz legnagyobb meglepetése.
114 perc, spanyol-argentin
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!