Rohammentő
2022.04.07. (Ambulance) Los Angeles utcáin egy nap leforgása alatt három élet örökre megváltozik. Michael Bay nyaktörő iramú új thrillerében a sokszorosan kitüntetett veterán Will Sharpnak (az Emmy-díjas Yahya Abdul-Mateen II, Kampókéz, Mátrix: Feltámadások) sürgősen pénzre van szüksége, hogy fedezze felesége kórházi számláit, és attól kér segítséget, akitől jól tudja, hogy nem kéne – az örökbefogadott fivérétől, Dannytől (az Oscar-jelölt Jake Gyllenhaal, Zodiákus, Pókember: Idegenben). A karizmatikus megélhetési bűnöző inkább egy balhét ajánl: Los Angeles történetének legnagyobb bankrablását, 32 millió dolláros zsákmánnyal. Mivel felesége élete a tét, Will nem mondhat nemet. Ám amikor menekülésük látványosan kudarcba fullad, a kétségbeesett fivérek eltérítenek egy rohammentőt, benne egy, az életéért küzdő sebesült zsaruval, és a profi mentőorvossal, Cam Thompsonnal (Eiza González, Halálos iramban: Hobbs & Shaw, Nyomd, bébi, nyomd). A soha véget nem érő, szédítő sebességű hajszában Willnek és Dannynek ki kell cseleznie a fél városra kiterjedő rendőri üldözést, életben kell tartaniuk a túszaikat, és valahogy meg kell próbálniuk nem megölni egymást, miközben végrehajtják a legőrültebb szökést, ami L.A. valaha látott…
KRITIKA
Nem kellenek ide Autobotok, Michael Bay egy sima mentőkocsival is képes lezúzni a várost.
Villányi Dániel
Sőt, még sokkal jobb filmet is eredményez, ha hús-vér emberek és hétköznapi járművek közreműködésével fejti ki a valóban bámulatra méltó akciórendezői képességeit, mint amikor óriásrobotok CGI-harcait látjuk tőle. Hiszen azt, hogy milyen lehet egy mentőkocsiban feszülni az életünkért, mindannyian át tudjuk érezni, Bay pedig ebben a filmjében szerencsére arra törekszik, hogy ezt az érzést minél hatásosabban átadja, és ezt a feszültséget minél inkább fenntartsa, nem pedig arra, hogy minél grandiózusabbra növessze a látványorgiát.
Akik ebben a mentőkocsiban feszülnek, azok ráadásul többen vannak, és mindannyiuknak más okból táncol pengeélen az élete. A félresikerült bankrablást elkövető, túszejtéssel egérutat nyerő két testvér céljai és motivációi sem egyeznek, az akaratlan hőssé váló mentőtiszt csak életeket akarna menteni a sajátjával egyetemben, a meglőtt rendőrt pedig szó szerint centik választják el a haláltól – miközben mindenki őt akarja életben tartani, mert azzal a saját életben maradási esélyeit is javítja. Ezalatt rohan előre a mentőautó Los Angeles legkülönfélébb helyszínein, és rohannak körülötte a hatóságok autói és helikopterei – már amikor nem épp életmentő műtét zajlik a járgányban FaceTime segítségével, mert akkor mindenki szépen lelassít, hogy csak egyet említsünk a sok már-már szürreális, de mégis hihetően előadott és roppant hatásos pillanat közül. Mert ezt a filmet tényleg nehéz úgy nézni, hogy ne a karfát markolnánk, igazi adrenalinfröccsös menetet kapunk, a Baytől megszokott zúzós zenei aláfestéssel és persze időnként röpködő egysorosokkal.
A Rohammentő akciódráma szeretne lenni, amiből az akció parádésan működik is, a dráma meg épp csak annyira eldöcög, hogy ne tegye tönkre az akció élvezetét, és tudjunk azért izgulni is a karakterekért. Akik kétségkívül méretes klisékből születtek meg: van itt rossz tettekre kényszerülő jófiú, a szíve mélyén a jó szikráját őrző cinikus rosszfiú, naiv újonc rendőr, a családközpontú kemény mexikóiak, különc kommandósfőnök stb. Őket viszont egy olyan sztoriban pörgeti a film, aminek a fordulatai egyáltalán nem kiszámíthatóak, és ami ugyanolyan lendületesen kerül ki néhány nagyon is kínálkozó klisét a történetvezetése közben, mint hősei a mentőautóval a kihelyezett csapdákat. Bayéknek ezen a téren persze némileg könnyebb dolga volt, hiszen egy 2005-ös dán film, a Mentőautó sztoriját dolgozták fel, de ezúttal a remake nemcsak sima átvételt jelentett, hanem jelentős átdolgozást is. Meg különben is: a legnagyobb helyzetet is tudni kell belőni.
136 perc, amerikai
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!