Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 7 + 3    

A password will be emailed to you.

2011.04.14.- Ismeretlen férfi

KRITIKA

Liam Neesonnek lassan bevett gyakorlatává válik az európai nagyvárosok rosszfiúinak megleckéztetése. Párizs után most Berlin van soron, bár az eszközök kétségtelenül finomodtak az Elrabolvához képest.

Tóth Csaba

Talán emlékeznek még páran Roman Polanski nyolcvanas években készült Őrület című thrillerére, melyben Harrison Ford forgatta fel Párizs utcáit, hogy előkerítse a nyomtalanul eltűnt feleségét. Az Ismeretlen férfi hangulatában és stílusában mindenképp rokonítható az említett művel, persze azzal a különbséggel, hogy Neeson itt nem a feleségét, hanem inkább önmagát keresi, hiszen az asszonyra gyorsan rátalál a balesete és a kómába esés után, de addigra a nő már nem ismeri fel őt, ráadásul egy másik pasival van, akit történetesen a férjének mond, és ugyanúgy hívják, mint a főhősünket. Bonyolultnak tűnik? Nem az. A forgatókönyvíró páros ugyan szorgalmasan adagolja a fordulatokat, de aki már látott kettőnél több Hitchcock-filmet az életében, nem érheti túl nagy meglepetés. A film az amnéziával kapcsolatos sztorik legjellemzőbb csavarjait használja, néha elég ügyesen, néha azonban kicsit otrombán. Próbál agyasnak látszani, de mindeközben ki akarja szolgálni az akcióra éhes közönséget is. A Magyarországon csak DVD-n megjelent Az árva rendezője, Jaume Collet-Serra ügyes iparos ugyan, de nem egy Polanski vagy Hitchcock. Sajnos nem bízik eléggé a nézőjében, ezért túlságosan előkészíti a fordulatokat, amitől azok kiszámíthatóvá válnak. Ennek ellenére az mindenképp dicséretes, hogy a közel kétórás játékidő alatt a feszültség szinte sosem ül le, és az akciójelenetek is hozzák azt, amit a Bourne-trilógiában láthattunk az elmúlt esztendőkben.
A film igazi motorja azonban nem Collet-Serra, vagy a forgatókönyvírók, hanem Liam Neeson, aki a bajba került átlagbéla szerepében simán hozza azt a szintet, amit pár évtizeddel ezelőtt Hitchcocknál Cary Grant vagy James Stewart is hozott volna. Egyszerre átlagember, gyötrődő férj, saját magában is kétkedő alak valamint titokzatos és kicsit félelmetes idegen, és ezt a kombinációt csípőből hozza. Igazi azonosulási pontot jelent a nézőknek. Sajnos a mellékszereplők már nem számítanak ekkora telitalálatnak. Ki volt az, aki komolyan gondolta, hogy Diane Kruger hiteles lehet délszláv háborús menekültként, aki illegális bevándorlóként dolgozik taxisofőrként Berlinben? Az alkotók sajnos kötelezőnek érezték, hogy gyorstalpalót adjanak az európai történelemből az amerikai nézőknek (lásd még Bruno Ganz figuráját), ám ezek a leegyszerűsítő mesék európai szemmel elég nevetségesen hatnak.
Az Ismeretlen férfi korrekt kis akció-thriller a zsáner szerelmeseinek, és mi is csak azért vagyunk kissé csalódottak, mivel érezhetően több rejtőzött az alapanyagban.

113 perc, brit-német-francia-kanadai-japán-amerikai

Kapcsolódó cikkek:
Az iker
Pont az a dal
2011.02.10.- Gnómeó és Júlia

Kapcsolódó cikkek:

  1. 2011.02.03.- Párizsból szeretettel
  2. 2011.02.17.- Visszatérés – Retrace
  3. 2011.01.20.- A következő három nap

 

Szólj hozzá!