2011.04.21.- Élve eltemetve
KRITIKA
Lehet egy koporsóban játszódó, egyetlen szereplős film működőképes, hovatovább izgalmas? A válasz egyértelmű igen, sőt!
Balázs Bence
Paul Conroy (Ryan Reynolds), Irakban dolgozó teherautó-sofőr a föld alá temetve, egy koporsóban ébred fel. Maga mellett talál egy mobiltelefont és egy öngyújtót. Kevesebb mint másfél órája van arra, hogy kiszabaduljon, mielőtt elfogy a levegője.
Lehetetlen küldetésnek tűnik első hangzásra feszültséggel, drámával és történettel megtölteni egy ilyen szituációt, főleg úgy, hogy végig lebilincselő maradjon a film, de Rodrigo Cortes rendezőnek mégis sikerült. Minden egyes apró trükköt és technikát bevet annak érdekében, hogy Paul Conroy személyes poklát átérezzük. A világítással, a vágással, a kameramozgással, valamint a zajok-zörejek virtuóz alkalmazásával a klausztrofóbiát, a végzetes kilátástalanságot hátborzongatóan közelivé teszi. Meg kell említeni a forgatókönyvíró, Chris Sparling munkáját is. A Hitchcock inspirálta forgatókönyv ügyesen adagolja a feszültséget, miközben folyamatosan manipulálja a nézőket. Van benne néhány olyan nem valószerű megoldás, amelyet a közönségnek el kell fogadni, ahogy néha a pszichológiai realizmus is kissé megbicsaklik, de ezek összhatásban nem rontják le a filmet.
Mindez semmi sem lenne akkor, ha a főszereplő nem tudná átütő erővel életre kelteni a karakterét. Ryan Reynolds ezzel a szerepével végleg bizonyítja, hogy remek színész, méghozzá nem is akármilyen, ha lehetőséget kap. Paul Conroy az érzelmek teljes skáláját bemutatja az életéért folytatott küzdelemben, hisztéria, pánik, düh, félelem, a színész azonban végig uralja a játékát, nem esik túlzásokba. A Buried nem egy könnyű darab, szinte fizikailag nehéz végignézni, cserébe viszont egy nem mindennapi filmélmény jár, amely bőven a vége-főcím legördülése után is a néző fejében marad.
95 perc, spanyol-amerikai-francia
Kapcsolódó cikkek:
Kapcsolódó cikkek:
Szólj hozzá!